Sunday 5 February 2012

Make Up Pengantin & Gubahan Hantaran

Lama sungguh tak update kat sini...kalau kepompong dah jadi rama-rama sebab lama sangat tunggu saya update. Allah bagi masa dah cukup 24 jam sehari, namun apa kan daya, sayalah manusia lemah yang selalu terkejar-kejar dengan masa.

Awal tahun ini betul-betul menguji kredibiliti saya sebagai ibu yang tunggal...melayan anak daftar sekolah, kerja yang menimbun kerana sesi persekolahan baru bermula termasuklah tekanan menyiapkan persediaan perkahwinan adik bongsu perempuan saya iaitu gubahan hantaran. Semua hal2 yang saya nyatakan tadi menagih bukan sedikit masa dan tenaga namun semuanya saya sempurnakan sebaik mungkin walau kadangkala kesihatan menjadi taruhan.

Kerja-kerja membuat gubahan hantaran bermula sejak bulan Disember 2011. Saya cari bahan di Nilai 3, Kluang dan Ayer Hitam. Kerja2 menggubah bermula awal bulan Januari 2012. Mula-mula idea memang payah nak datang tambah pula saya selalu keletihan kerana kerja yang banyak...akhirnya dah kena sound dengan Big Boss (My Mom) satu malam saya siapkan 5 dulang terus...hahaha padan muka saya....tercabar dan 'sakit telinga' punya pasal, boleh pun saya buat. Tapi hasilnya sangat puas hati, sampai masa yang ditetapkan kerja saya membuat gubahan hantaran beres...9 dulang semuanya...fuuuhhhh.

9 dulang gubahan hantaran yang telah disiapkan


Gubahan untuk minyak wangi

Gubahan untuk kek
Gubahan sireh junjung
Sekarang saya rasa saya mampu membuat gubahan-gubahan tersebut mengikut permintaan pelanggan. Tak perlu terlalu sarat dan membazir tapi sederhana dan elegan sudah memadai, yang penting hantaran cantik dipandang mata selain kos yang terlibat tidak terlalu besar. Konsep bersederhana amat saya titikberatkan. Ye lah , hantaran kan hadiah ikhlas untuk pihak sebelah...bukan untuk buat pertunjukan dan mengundang bisik-bisik orang dibelakang (fitnah).

Selain itu, untuk majlis perkahwinan adik saya, saya juga bertindak sebagai tukang make up...emmm. Sebelum make up, beginilah mukanya...

Sebelum ditempek dengan warna-warna yang indah...hehehe



Kat bawah ni gambar-gambar sesuadah di solek (yang baju putih untuk majlis nikah dan baju pink untuk majlis sanding)







 

 Walau ramai yang beri komen positif terhadap hasil kerja saya, saya masih sedar banyak lagi kelemahan harus diperbaiki, ilmu juga harus ditingkatkan..Saya anggap ini sebagai langkah pertama untuk saya mengorak langkah seribu dalam bidang solekan dan gubahan hantaran. Saya harap hasil kerja pertama ini juga dapat membuka mata orang lain untuk melihat bakat dan kesungguhan saya dalam bidang ini. Tingkatkan usaha dan promosi....Sokongan mak juga buat saya lebih bersemangat....TQ semua...!



No comments:

Post a Comment